Nieuwsbrieven
Hieronder publiceren wij alle (6) nieuwsbrieven die de praat- en contactgroep verspreid heeft onder de aangesloten leden.

Onze contact- en praatgroep telt reeds 16 leden en vertegenwoordigt 21,16% van de aandelen.
Het Meulewatercomplex bestaat uit 3 gebouwen. Er zijn 60 eigenaars. Zij bezitten samen 70 appartementen en 5 handelszaken. Enkelen bezitten meer dan één pand en hebben daardoor meer aandelen (belangrijk voor de AV!).
Van deze 60 eigenaars zijn er 34 verhuurders, dit is 65,55% aandelen. Er zijn 26 eigenaars-bewoners, dit is 34,45% aandelen.
De RvME bestaat uit 3 natuurlijke personen en 2 rechtspersonen. Op zichzelf vertegenwoordigen ze al 24,88 % van de aandelen.
3 leden van de RvME zijn verhuurder en vertegenwoordigen 21,59% van de aandelen. 2 leden zijn ook bewoner en vertegenwoordigen 3,29% van de aandelen.
Wij stellen hier een onevenwicht vast zowel in de verhouding verhuurders/bewoners als in de verhouding natuurlijke personen/rechtspersonen. Elk van de 3 gebouwen heeft een vertegenwoordiger in de RvME.
Een verhuurder is mede-verantwoordelijk voor de daden van zijn huurder
Als u uw huurder niet op de hoogte bracht van de binnen het gebouw geldende regels, dan riskeert u toch voor de gevolgen op te draaien. Dat is ook het geval als men u reeds meermaals vroeg om uw huurder aan te sporen om de leefregels binnen het gebouw na te leven en u hierop totaal niet reageerde. Verwijs in uw huurcontract dus altijd naar het reglement van inwendige orde en maan uw huurder indien nodig aangetekend aan om de regels te respecteren.
Bron: Tips & Advies – Ondernemingsdatabank - 3 juni 2019
Ook huurders hebben rechten
In sommige gevallen kan een huurder, die geen stem heeft in de algemene vergadering, aan de vrederechter vragen om een beslissing van de algemene vergadering of een bepaling uit het reglement van orde te wijzigen of nietig te verklaren. Die vraag moet worden voorgelegd binnen de drie maanden nadat de beslissing werd meegedeeld aan de huurder. De huurders hebben trouwens het recht om schriftelijk hun opmerkingen in te brengen inzake de gemeenschappelijke delen van het gebouw. De syndicus moet de huurders op de hoogte brengen van de datum van de algemene vergadering.Het is mogelijk om aan de vrederechter te vragen om een beslissing van de algemene vergadering nietig te verklaren.
Bron: Brochure "Praktische Gids voor Mede-Eigenaars" van de Koning Boudewijnstichting - 2019
Syncura heeft het certificaat van het Nationaal Eigenaarssyndicaat en is onderworpen aan de regels van de deontologie van het BIV, inzonderheid de artikels 76 tot 85, wat bepaalde verplichtingen inhoudt. U kan de documenten die deze verplichtingen omschrijven opvragen op de website van het BIV: https://www.biv.be/de-vastgoedmakelaar/deontologie-van-de-vastgoedmakelaar
Mag een mede-eigenaar een laadpaal plaatsen?
De nieuwe appartementswet zorgt ervoor dat de mede-eigenaars sinds 1 januari 2019 eenvoudiger in de gemene delen van het gebouw kabels, leidingen en bijbehorende faciliteiten kunnen aanleggen. Voor welke werken geldt die nieuwe regeling? Welke procedure moet een mede-eigenaar die werken wil uitvoeren nu naleven? Wat kunt u ondernemen als u het niet eens bent met de geplande werken? Ook voor elektrische fietsen geldt een gelijkaardige regeling. Wij hebben hierover een dossiertje klaar voor de belangstellenden. Aanvragen via ons e-mailadres: meulewaterbelevenissen@telenet.be
Oproep!
Sinds de eerste bijeenkomst van onze contact- en praatgroep werd nog geen enkel voorstel of vraag ingediend. Wij verwachten dringend agendapunten voor de algemene vergadering in oktober. Deze moeten minstens 3 weken vooraf ingediend worden bij de syndicus.
Onze opdracht staat of valt bij uw medewerking. Samen staan we sterker!
U kan hiervoor terecht op onze interactieve blog: https://meulewater.blogspot.com/
Kijk ook af en toe eens naar onze website: https://www.meulewaterbelevenissen.be – Er zijn regelmatig updates.
--o-oOo-o--

Beste lid van onze praatgroep,
Dit is het tweede nummer van onze nieuwsbrief, met volgende onderwerpen:
- Overstappen van energie-leverancier is gemakkelijk en loont
- Kunnen mede-eigenaars meer te weten komen over wanbetalers?
- Park en tuin: wij doen enkele voorstellen en vragen een "beheerplan"
- Voorbereiding van de AV van oktober 2019
- Uitwisseling van ervaringen over firma's voor onderhoud van de ventilatiesystemen, van de verwarming, kleine huiselijke pannes, ruitenwasser….
Veel leesgenot en prettige vakantie!
Besparen op je energiefactuur? Stap over naar een andere leverancier!
Een medelid stuurde volgend bericht:
"Het lijkt mij voldoende interessant om de leden volgende info door te sturen:
De CREG laat weten dat groepsaankopen niet noodzakelijk de beste prijs garanderen voor energie, beter is persoonlijk via bv "mijn energie" een persoonlijke berekening te bekijken.
Ik meld dit omdat ik ervaren heb dat:
- de syndicus weinig info desbetreffend doorgeeft, (ik heb NOOIT info gekregen) en
- een persoonlijke vraag aan "mijn energie" meestal meer accurate info oplevert."
https://www.mijnenergie.be/energieleveranciers-vergelijken-?gclid=EAIaIQobChMI4qPhof-k4wIVg_hRCh2FtQhbEAAYAyAAEgK5zPD_BwE
Wij plukten volgende tekst uit de website van Livios:
Je hebt het ongetwijfeld al gemerkt in je portemonnee. De prijzen voor stroom en gas zijn de afgelopen jaren flink de hoogte in geschoten. Maar wist je dat je tot 300 euro per jaar kan besparen als je overstapt naar een andere energieleverancier? Energiespecialist Bertrand Rochez legt uit hoe je dit best aanpakt.
545.828: zoveel huishoudens sloten vorig een contract af bij een nieuwe elektriciteitsleverancier. Dat becijferde de Vlaamse energieregulator VREG. En ook voor aardgas spreken de cijfers voor zich: daar maakten 405.695 gezinnen de overstap. "Logisch", vindt Bertrand Rochez, "als je weet dat een gezin zo tot 300 euro per jaar kan uitsparen."
Vrije markt
"België is een van de meest dynamische markten in Europa", vertelt Bertrand Rochez. "Zeker in Vlaanderen stappen veel mensen over naar een andere energieleverancier. Wallonië is op dat vlak een stuk minder actief. Dat komt omdat de energiemarkt in Wallonië en Brussel pas in 2007 is geliberaliseerd. In Vlaanderen was dat al in 2003." Het doel van die vrijmaking van de markt? Zo heeft niet één leverancier alle macht en kan je als consument vrij kiezen bij welke leverancier je een contract afsluit.
Waarom overstappen?
"Geld besparen, dat is de grootste reden waarom mensen van leverancier switchen", weet Bertrand Rochez. "Voor een gemiddeld verbruik loopt de besparing al snel op tot 250 à 300 euro op jaarbasis. Handig om te weten: groepsaankopen hebben geen impact op de prijs. Op het einde van de rit moet een energieleverancier sowieso elke klant individueel behandelen en er een facturatie voor voorzien. Er doen ook steeds minder leveranciers mee aan groepsaankopen."
Fijne extra
Liggen we wakker van groene energie? "Dit zal geen doorslaggevende rol spelen bij de keuze voor een nieuwe leverancier", vertelt Bertrand Rochez. "Het is een fijne extra, maar weegt niet op tegen een grote financiële besparing. Bovendien bieden veel leveranciers voor particulieren vandaag uitsluitend groene energie aan."
Formulier invullen en klaar
Rochez: "Overstappen naar een andere leverancier is niet meer dan vijf minuutjes werk. Je vult online een formulier in en je nieuwe leverancier doet de rest. De markt is echt zo geregeld dat het voor jou als consument niet belastend is om de overstap te maken. Alles gebeurt automatisch via de intercommunale en de leveranciers."
Leveranciers vergelijken
Hoe weet je nu welke leverancier voor jou het voordeligst is? Dat kan je makkelijk online vergelijken op Mijnenergie.be. "Het is zelfs zo dat meer en meer leveranciers specifieke promoties aanbieden via Mijnenergie", duidt Bertrand Rochez. "Nog handig aan deze website is de Factuurscan. Die leest automatisch je verbruiksgegevens als je een factuur oplaadt. Zo kan het systeem alle parameters vergelijken en voor jou de voordeligste leverancier vinden
Boete bij verbreken contract?
Sinds september 2012 is geen verbrekingsvergoeding meer voor particulieren en kleine professionelen die maximum 50.000 kwh elektriciteit en 100.000 kwh gas op jaarbasis verbruiken. Je kan dus wanneer je maar wil van leverancier veranderen. Let wel op dat je een opzegtermijn van een maand respecteert. Dit wordt trouwens automatisch in acht genomen bij het inschrijvingsformulier van de leveranciers.
Auteur: Heleen Neels - 1/07/2019 - https://www.livios.be
Hebben mede-eigenaars recht op inzage van de correspondentie m.b.t. de aanmaning van een mede-eigenaar wanbetaler?
De syndicus mag dit niet weigeren met als argument de GDPR wetgeving (wet op de privacy)
De Rekeningencommissaris, de RME en andere mede-eigenaars hebben zeker recht op de metadata van het inningsproces:
- datums van de verzending door syndicus van aangetekende brieven, brieven, uitgaande e-mails, uitgaande telefoons, bezoek, etc.
- datums van de reacties door de aangemaande met vermelding van de drager waarop gereageerd werd.
Zie ook:
https://www.gegevensbeschermingsautoriteit.be/sites/privacycommission/files/documents/advies_22_2008_1.pdf
Blz. 8/12
D2. De syndicus deelt aan alle leden van de vereniging van mede-eigenaars de rekening mee van iedere mede-eigenaar.
Blz 9/12
- De Commissie vertrekt vanuit het principe dat het recht van de algemene vergadering inzake goedkeuring van en controle over het bestuur en het vermogensbeheer absoluut ten volle moet worden uitgeoefend met inbegrip van het recht op inzage in de financiële staat van iedere mede-eigenaar ten aanzien van de mede-eigendom.
OPMERKING: dit advies werd opgemaakt voor de invoering van CR en RME in de wet appartementsmede-eigendom 2010.Onderkant formulier
Een mede-eigenaar met betalingsachterstand verliest grotendeels zijn privacy.
Park en tuin
Een medelid stelt het volgende:
"Ik dacht ook eens de tuin te bespreken. Hoe kunnen we het aangenamer maken ev. wat meer bloemen in het voorjaar."
Wij zijn van mening dat deze vraag dient geplaatst te worden in een ruimer kader, nl: bestaat er een globaal beheerplan voor tuin en park?
Het valt op dat in een korte periode diverse firma's voor tuinonderhoud aan het werk geweest zijn.
Het werk in park en tuin mag o.i. niet beperkt blijven tot het gewone onderhoud zoals gras afrijden, onkruid wieden en de paden proper houden. Er dienen ook planten en struiken vervangen te worden en, als het even kan, wat meer bloeiende planten. En wat met de steeds terugkerende plaag van de eendenkroos op de vijvers?
Daarom stellen wij voor dat aan de RvME gevraagd wordt of er wel een beheerplan bestaat en, zo niet, dat er een opgemaakt wordt. Graag uw mening hierover aub.
Voorbereiding AV van oktober 2019
Wij doen nogmaals een oproep om concrete punten aan te brengen voor de agenda van de volgende AV. Indien hier geen belangstelling voor is, betekent dit het einde van ons initiatief.
Deel ons daarom aub uw voorstellen mede, als het enigszins kan met wat onderbouwende commentaar.
Hieronder enige suggesties:
- Vindt u het normaal dat de RvME samengesteld is uit een meerderheid van eigenaars verhuurders, en dat slechts een minderheid van eigenaars-bewoners er deel van uit maakt?
- Wilt u niet weten hoe de loper (sleutel) bij de syndicus beveiligd wordt en hoe dit opgevolgd wordt?
Om geldig te zijn moeten agendapunten minstens 3 weken voor de AV meegedeeld worden aan de syndicus.
Uitwisseling van ervaringen
In elke bewonersgemeenschap zijn er steeds een aantal zaken die bij allen voorkomen. Wij denken onder meer aan het onderhoud van de ventilatie en van de chauffage, van de warmwatervoorziening. Ook kleine reparaties bv aan de elektriciteit en het sanitair. De meesten hebben ook een ruitenwasser.
Zou het niet interessant zijn onze ervaringen met deze firma's uit te wisselen, prijzen te vergelijken, de graad van tevredenheid enz…
Ook hier graag uw suggesties.
V.U.: Luc Beyens
--o-oOo-o--

Beste lid van onze praatgroep,
Dit is het derde nummer van onze nieuwsbrief, met volgende onderwerpen:
- Weetjes over het afstellen van de beltonen van de videofoon en over de desinfectie van de warmwaterboiler.
- Aandachtspunten voor overleg met de RvME en voor de agenda van de Algemene vergadering van oktober
1.WEETJES
VIDEOPARLOFOON
1= Hek hoofdingang
2 = Ingangsdeur hall beneden 3 = Ingangsdeur appartement
Om de beltoon in te stellen:
Stap 1: toets 4 indrukken gedurende 3 seconden; rood lampje brandt.
Stap 2: toets 1, 2 of 3 indrukken om de ingangsdeur te kiezen en x-aantal keren drukken tot je de juiste beltoon gevonden hebt (er zijn 16 verschillende beltonen mogelijk). Je kan voor elke ingang een andere beltoon instellen, maar bij mij is het niet gelukt verschillende beltonen te kiezen voor het hek en de ingang van het gebouw. Soms valt het systeem om onverklaarbare redenen terug op de fabrieksinstellingen.
Stap 3: je keuze bevestigen door nogmaals kort op toets 4 te drukken.
DESINFECTIE WARMWATERBOILER
Pagina 19 van de handleiding
U kan deze instelling uitschakelen via uw thermostaat, maar let dan wel op dat u op de boiler de temperatuur van het warm water instelt op 60°.
2. AANDACHSPUNTEN VOOR OVERLEG MET DE RME EN VOOR DE AGENDA VAN DE ALGEMENE VERGADERING IN OKTOBER
Niet alles komt in aanmerking voor de AV. Vele zaken kunnen voorgelegd worden aan en besproken worden met de RME, zoals b.v. een beheerplan voor het park en omgeving.
Voor de algemene vergadering ontvingen we twee reacties op onze vraag om punten mee te delen voor de agenda. Wij publiceren ze hieronder.
Eerste reactie
"Hierbij wil ik ook graag reageren i.v.m. Park en Tuin,
Het is inderdaad zo dat er verschillende firma's instaan voor het tuinonderhoud dat stelde ik ook vast onderaannemers? Wat de kostprijs doet oplopen voor het tuinonderhoud.
Ikzelf had nochtans in de algemene vergadering van vorig jaar en het jaar daarvoor gevraagd enkele prijsofferten op te vragen voor het onderhoud van de tuin, toen werd mij medegedeeld dat zij geen andere firma konden aanstellen aangezien de huidige firma nog alle plantjes moest vervangen die waren stuk gegaan, echter ik heb niet veel nieuwe plantjes zien aanplanten? Aan de vijver zijn er nog veel plaatsen waar geen plantjes zijn vervangen.
Tot op heden heb ik nog geen offertes gekregen op mijn vraag om meerdere offertes op te vragen voor het tuinonderhoud?
Wat gebeurt er met de bomen die dood zijn of bijna dood zijn? Op verschillende bomen staan zwammen?
Leuk te horen dat er nog mensen zijn die wat meer bloemen in de tuin willen.
Wat betreft het eendenkroos er zijn slechts de laatste tijd 2 eendjes in de vijver vind ik best leuk, zorgt voor beweging en mijn mama heeft daar veel plezier aan.
Alsook wij kochten een appartement met zicht op een vijver? Er zit geen water in de vijver? Dit zou ook voorgelegd worden maar hoorde hierover nog altijd niets.
Wij zouden ook inzage krijgen op de nog uit te voeren werken van de bouwheer, echter ik heb daar nog niets van ontvangen en ook niet terug te vinden op de web-side van Syndicus?
Wat betreft de loper (sleutel) uiteraard moet deze beveiligd worden en graag ook hierover naar ons toe de opvolging hiervan.
De werken aan het kasteeltje zijn nu nog niet rond is nu terug bouwverlof!
De voorlopige afsluiting aan de straatkant is echt geen ingang of uitgang en heeft echt een slordige indruk aan het park wanneer zal deze na meer dan 2 jaar worden vervangen door een ingang met een hek?
Alvast bedankt voor jullie inzet en hopelijk zullen enkele mensen ook hun mening op papier zetten want dan alleen is het mogelijk voor jullie bovenstaande gebreken aan te kaarten!"
Het probleem is deze opmerkingen te vertalen naar concrete agendapunten.
Tweede reactie
"Ik heb zojuist eens nagezien hoeveel eigenaar-bewoners er zijn in Meulewater. Is het juist dat er 27 eigenaars-bewoners zijn van de 60 appartementen?
Ik vind het zeer gepast dat minstens 50% van de RvME zou bestaan uit eigenaar-bewoners. Het zijn trouwens die mensen die exact weten wat er hier allemaal gebeurt qua gebouw, onderhoud, voorzieningen, tuin, comfort, overlast, enz.
Ik ga er volledig mee akkoord dat dit onderwerp wordt besproken tijdens de eerstkomende algemene vergadering."
Om dit te realiseren moeten er wel kandidaten gevonden worden om in de RvME te zetelen en zou het mandaat van minstens een eigenaar-verhuurder met veel aandelen niet mogen verlengd worden.
Op onze website www.meulewaterbelevenissen.be staat het volgende:
Het Meulewatercomplex bestaat uit 3 gebouwen. Er zijn 60 eigenaars. Zij bezitten samen 70 appartementen en 5 handelszaken. Enkelen bezitten meer dan één pand en hebben daardoor meer aandelen (belangrijk voor de AV!).
Van deze 60 eigenaars zijn er 34 verhuurders, dit is 65,55% aandelen. Er zijn 26 eigenaars-bewoners, dit is 34,45% aandelen.
De RME bestaat uit 3 natuurlijke personen en 2 rechtspersonen. Op zichzelf vertegenwoordigen ze al 24,88 % van de aandelen.
3 leden van de RME zijn verhuurder en vertegenwoordigen 21,59% van de aandelen. 2 leden zijn ook bewoner en vertegenwoordigen 3,29% van de aandelen.
Wij stellen hier een onevenwicht vast zowel in de verhouding verhuurders/bewoners als in de verhouding natuurlijke personen/rechtspersonen. Elk van de 3 gebouwen heeft een vertegenwoordiger in de RME.
Deze tekst verscheen ook in onze eerste nieuwbrief van juni 2019.
Concreet:
- Welke punten stelt u ter bespreking voor met de RvME? (Dit zijn zaken die niet geschikt voor de AV en beter kunnen voorgelegd worden aan de RvME?)
- Welke punten stelt u voor de agenda van de AV voor? Liefst met argumentatie a.u.b.
- Bij gebrek aan voldoende concrete voorstellen zullen we geen gezamenlijke voorstellen indienen, zowel bij de RvME als bij de syndicus.
- Een tweede bijeenkomst van de contactgroep heeft enkel zin als er voldoende engagement, belangstelling of draagvlak is om representatief onze stem te laten horen.
V.U.: Luc Beyens, Botestraat 30/201, 9032 Wondelgem
E-mail: meulewaterbelevenissen@telenet.be
--o-oOo-o--

Beste lid van onze praatgroep,
Dit is het vierde nummer van onze nieuwsbrief, met volgende onderwerpen:
- Problemen met de toegangspoort.
- Tuinonderhoud.
- Algemene vergadering oktober.
PROBLEMEN MET DE TOEGANGSPOORT
Reactie van een medelid:
"We zitten nu reeds enkele weken opgesloten en kunnen enkel de sleutel gebruiken om de poort te openen en bezoek binnen te laten. Wat bij een dringende interventie? Ik zie me 's nachts naar het hekken lopen, bellen om de code om de hulpdiensten binnen te laten. We voelen ons meer en meer in een gesloten instelling. Beknot in onze vrijheid.
Wij moeten de code kennen van het slot. Het kan niet dat we in noodgeval nog moeten bellen. En zijn die 24/24 uur bereikbaar?
Onze naaste buren hebben elke morgen verpleging nodig. Erg dat die mensen naar buiten moeten om ze binnen te laten. Wat als het slecht weer wordt?
We hebben 40 jaar een groot elektrisch hekken gehad, voor onze vrachtwagens. Nooit problemen gehad."
De syndicus schiet hier (weer eens) tekort in hun communicatieplicht. Het is de omgekeerde wereld dat de bewoners zelf de toegangscode moeten opvragen. Beter zou geweest zijn dat de code aan iedereen werd meegedeeld (via e-mail of een berichtje in de brievenbus, zoals reeds voor andere zaken wel het geval was). Zo moeilijk kan dat toch niet zijn?
Wij hebben dus de code opgevraagd en delen ze u mede: 2830
TUINONDERHOUD
Reactie van een medelid:
"We delen dezelfde mening over het tuinonderhoud. In onze hek zijn blijvende planten verwijderd als onkruid. Lege plek is zichtbaar. Bij Weerwerk is er een wisseling in personeel, dat geeft minder vertrouwen."
ALGEMENE VERGADERING OKTOBER
Er kwamen slechts twee reacties (één algemene en één concrete) op onze oproep om agendapunten mee te delen voor de AV. Bijgevolg zullen wij als groep géén punten op de agenda plaatsen.
Wij vestigen er uw aandacht op dat, indien u dit ten persoonlijke titel wil doen, u niet langer mag wachten om dit aan de syndicus mede te delen;
V.U.: Luc Beyens, Botestraat 30/201, 9032 Wondelgem
E-mail: meulewaterbelevenissen@telenet.be
--o-oOo-o--

Beste lid van onze praatgroep,
Dit is het vijfde nummer van onze nieuwsbrief, met volgende onderwerpen:
- Algemene vergadering 10 oktober 2019.
- Wie betaalt de franchise bij een schadegeval?
· ALGEMENE VERGADERING DONDERDAG 10 OKTOBER 18U30
Wees erbij als u:
- Een betere vertegenwoordiging wil van de eigenaars-bewoners in de RME. Momenteel hebben zij slechts 3,29% van de aandelen tegenover 21,59% voor de eigenaars-verhuurders.
- Wil weten waarom wij met zijn allen 7.828,58 € aan de advocaat en 1.228,15 € aan de expert betalen.
- Wil weten of er een globale visie is in de vorm van een beheerplan voor het park en de omgeving.
- Wil weten of de loper veilig bewaard wordt bij de syndicus.
- Een regelmatige tussentijdse communicatie wil vanwege de syndicus en de RvME. Het kan toch niet dat wij moeten wachten tot de volgende algemene vergadering om ingelicht te worden over belangrijke problemen en over de stappen die ondernomen worden om deze op te lossen.
- Wil mede-beslissen over de besteding van onze financies en over de voorgestelde agendapunten.
WIE BETAALT DE FRANCHISE BIJ EEN SCHADEGEVAL,
Vooreerst is het belangrijk te melden dat niet alleen de wet (artikel 577-8, § 4, 6° B.W.), maar praktisch alle reglementen van mede-eigendom in het algemeen bepalen dat de syndicus de vereniging van mede-eigenaars zowel in rechte als voor het beheer van de gemeenschappelijke zaken vertegenwoordigd, derhalve ook ten overstaan van de verzekeraars in het bijzonder.
De ondertekening van de polissen, de verdeling van premies onder de mede-eigenaars, de aangifte en vaststelling van schade en het beheer van de gemeenschappelijke verzekeringspenningen ressorteren aldus onder de executieve taak van de syndicus.
De syndicus treedt dus namens alle mede-eigenaars in rechte op zonder dat hiervoor de persoonlijke tussenkomst van iedere mede-eigenaar individueel noodzakelijk is. De syndicus vertegenwoordigt de mede-eigenaars voor hun gemeenschappelijke belangen.
En bij particuliere schade?
De syndicus is in eerste instantie niet bevoegd om kwijting te geven aan de verzekeringsmaatschappij bij particuliere schade. Behoudens het geval waar van een individuele eigenaar aangesteld werd, onderhandelt elke, in de privé-gedeelten getroffen, mede-eigenaar voor eigen rekening rechtstreeks met de verzekeraar. De mede-eigenaar zal bij gevolg aan de maatschappij kwijting verlenen van zodra er een overeenstemming bestaat over de omvang van de schadevergoeding. Zulks vermijdt dat achteraf onenigheid ontstaat tussen mede-eigenaar en syndicus wanneer ingeroepen wordt dat de syndicus onbevoegd was de eigenaar te vertegenwoordigen. Hierop aansluitend dient de syndicus in alle omstandigheden waarin hij van de verzekeraar een vergoedingsvoorstel ontvangt voor private schade dit rechtstreeks aan de betrokken eigenaar(s) overmaken voor akkoord en ondertekening.
En wie dient de franchise te dragen ?
In beginsel kunnen vijf hypothesen onderscheiden worden:
1. Schade én schadeoorzaak in één appartement. De eigenaar van dit appartement draagt de franchise.
2. Schade in één appartement maar gemeenschappelijk gedeelte. De franchise komt ten laste van de vereniging van mede-eigenaars.
3. Schade én schadeoorzaak in een gemeenschappelijk deel. De vereniging van mede-eigenaars draagt de franchise.
4. Schade in een gemeenschappelijk deel maar schade-oorzaak in een appartement. De eigenaar van dit appartement draagt de franchise.
5. Schade in één appartement en schadeoorzaak in een ander appartement. De eigenaar van het laatste appartement draagt de franchise.
De conclusie is dat " de schadeveroorzaker " steeds de franchise draagt. Kan evenwel niet aangetoond worden dat een "appartementseigenaar" de schadeveroorzaker is, dan zal de vereniging van mede-eigenaars ipso facto de franchise moeten dragen.
Ligt een huurder aan de basis van een schade en kan de vrijstelling niet via de verzekeraar van de huurder gerecupereerd worden, dan zal de syndicus de vrijstelling ten laste van de "eigenaar van het verhuurde appartement" leggen. Vervolgens dient de eigenaar dan verhaal op zijn huurder uit te oefenen, desgevallend door afhouding van de franchise van de huurwaarborg.
In geval van betwisting zal de syndicus het franchisevraagstuk door de algemene vergadering laten beslechten zodat aldaar, met volstrekte meerderheid van stemmen van de aanwezige en vertegenwoordigde mede-eigenaars, beslist wordt wie uiteindelijk de vrijstelling hoeft te dragen. Tegen deze laatste beslissing bestaat uiteraard verhaal bij de rechtbank open (art. 577-9, & 2 B.W.).
V.U.: Luc Beyens, Botestraat 30/201, 9032 Wondelgem
E-mail: meulewaterbelevenissen@telenet.be
--o-oOo-o--

Beste lid van onze praatgroep,
Dit is het zesde en laatste nummer van onze nieuwsbrief, met volgende onderwerpen:
- Wie maakt deel uit van de nieuwe Raad van Mede-eigendom?
- De nieuwe syndicus
- Buitengewone algemene vergadering van 25 november 2019
- Wat nu met de praatgroep?
DE NIEUWE RAAD VAN MEDE-EIGENDOM (RME)
VME MEULEWATER
Adres: Botestraat z/n, 9031 Wondelgem - Ond.nr.: 0544.325.297
BESTUUR
Voorzitter:
Guy Vandenheede,Ruienhovestraat 38, 9032 Wondelgem
Leden:
Luc Beyens, Botestraat 30/201, 9030 Wondelgem
Oswald Geldhof, Botestraat 26/202, 9030 Wondelgem
DMZ nv, vertegenwoordigd door: Luc Pauwels en/of Tina van der Heyden, Botestraat 30/101, 9032 Wondelgem
Alain Vossaert, Kamperfoelielaan 24, 9032 Wondelgem
DE NIEUWE SYNDICUS
Ond.nr.: BE 0480 397 151
Kortrijksesteenweg 253, 9000 Gent
Tel.: 09 375 27 94 - 09 270 32 77
Voor dringende zaken kan u ons buiten de kantooruren 24 uur op 24, 7 dagen op 7, bereiken op het noodnummer: 0495 41 69 33
E-mail:
info@syndicus.gent
an.sofie@syndicus.gent
david@syndicus.gent
BUITENGEWONE ALGEMENE VERGADERING 25 NOVEMBER 2019
Tijdens deze vergadering worden de punten besproken die niet aan de orde kwamen bij de vorige vergadering die nogal tumultueus verlopen is.
Het is belangrijk dat ook deze vergadering talrijk bijgewoond wordt omdat anders nog een bijkomende vergadering moet belegd worden waar zelfs met weinig aanwezigen geldig beslissingen kunnen genomen worden.
Eveneens belangrijk voor een vruchtbare vergadering is dat de deelnemers hun standpunten kunnen uiteenzetten, maar dan wel op een positieve wijze en goed voorbereid. Anders wordt het een chaos.
WAT NU MET DE PRAATGROEP?
"Men kan geen twee heren dienen". Deze spreuk indachtig, en uit loyaliteit met de RME waarvan ik nu deel uitmaak, zie ik mij moreel verplicht mijn functie als coördinator van de praatgroep te beëindigen. Het zou mooi zijn als iemand deze taak wil overnemen.
Als lid van de RME zal ik mij verder inzetten voor de belangen van ALLE eigenaars, zowel bewoners als verhuurders.
V.U.: Luc Beyens, Botestraat 30/201, 9032 Wondelgem
E-mail: meulewaterbelevenissen@telenet.be
--o-oOo-o--
